fredag 6. desember 2013

Marengstopper med sjokolade, karamell og hasselnøtter

Hei!


I dag måtte jeg bare lage marengs. Vi skal til naboen på middag i kveld, og det er så kjekt å ha med en liten ting når de er så gjestfrie. 
  



Jeg har laget Marengstopper før, eller pikekyss som de også kalles og de er en favoritt her i huset. Marengs med sjokolade har jeg også prøvd meg på, men falt liksom ikke helt i smak for min del.
Men så fikk jeg karamell sirup fra Nicolas Vahe til bursdagen av en god venninne, og jeg tenkte at karamell - det er tingen!

Oppskriften:

2 eggehviter
1,5 dl sukker
8 ruter lys melkesjokolade
2 ss karamellsaus
Hakkede hasselnøtter

Fremgangsmåte:

1) Ha eggehvitene og sukkeret i en bolle. Kok opp vann i en liten kjele og sett bollen oppå. Visp med en håndvisper til sukkeret har smeltet og det er en tykk hvit krem.
2) Ta bollen av varmen og pisk videre til kremen er romtemperert.
3) Smelt sjokoladen i vannbad og tilsett karamellsausen.
4) Vend sjokolade og karamellblandingen inn i marengsen og sett på små topper på stekebrettet med hjelp av 2 spiseskeier
5) Dryss over hakkede hasselnøtter og stek midt i ovnen på 110 grader i ca 2 timer.


Voila!
En måtte jo prøvesmakes, så klart. 


Ha en fin lørdag!

1 kommentar:

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate